발간 자료

[The Digital Ethics(제2권 제2호)] 1인 미디어의 규범과 윤리·문화에 관한 헌법적 접근

작성자
관리자
작성일
2019-02-27 12:42
조회
169
논문 제목(국문) : [The Digital Ethics(제2권 제2호)] 1인 미디어의 규범과 윤리·문화에 관한 헌법적 접근

논문 제목(영문) : The Constitutional Approach to the Norms and Ethics and Culture of One Person Media

저자 : 김정민

소속 : 연세대학교 일반대학원 법학과

요약 : >>>>>
In recent years, the development of high-level Internet and science and technology has strengthened the accessibility and propagation of all information from politics, society, culture and arts. In other words, if the role of collecting, processing, and reproducing information is performed only by a classically privileged "specific authority - such as a broadcasting station or a newspaper company", it is now assumed that an individual plays the role of providing information, . On the other hand, the development of the one-person media is a democratic role as a forum where everyone can participate in discussions and conversations by providing information through words, pictures, videos, sounds, etc., However, this advantage does not mean that the freedom of expression is not infinite, especially in the case of one-person media on the Internet. The side effects of single media are also a big issue in society. The problems and the countermeasures are discussed in the constitution.

목차 : >>>>>
1. 서 론
2. 1인미디어의 특성과 규제 및 한계
2.1. 1인미디어의 개념 및 특징
2.2. 1인미디어 규제 현황과 그 한계
2.3. 가짜뉴스와 제재, 그리고 그 한계
3. 헌법상 표현의 자유와 1인 미디어
3.1. 표현의 자유 개관
3.2. 표현의 자유의 적용과 그 한계
3.3. 표현의 자유와 1인 미디어에서의 보호가치-청소년 보호
4. 1인미디어의 규제, 해외에서의 논의와 시사점-가짜뉴스를 중심으로-
4.1. 독일에서의 법 도입과 논란
4.2. 미국 캘리포니아주 법안 도입에 대한 논란
4.3. 규범과 윤리·문화 사이
5. 결 론