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[The Digital Ethics(제3권 제1호)] 디지털 시대에 대응하는 법교육의 방향과 과제

작성자
관리자
작성일
2019-07-03 23:16
조회
15
논문 제목(국문) : [The Digital Ethics(제3권 제1호)] 디지털 시대에 대응하는 법교육의 방향과 과제

논문 제목(영문) : The Direction and Challenges of Law-Related Education in the Digital Age

저자 : 전정화

소속 : 한국지식재산연구원 전문위원

요약 : >>>>>
The rapid change in the digital age is giving a variety of awareness to our society. And new legal and social problems that have not been seen before. Regulations are needed for fast-changing social problems, but citizens themselves must agree to find ways to solve them. It is the order of law and order that allows different interests to be consolidated and maintained. In this regard, the law should allow the government to reach an agreement on the changed environment. Law-Related Education is to assist nationals to develop a reasonable awareness of the law, based on autonomy and harmony, and foster sound democratic citizens who understand the basic order of a free democracy by providing for matters necessary for supporting and providing legal education in a systematic manner, thereby contributing to realizing the principle of the rule of law. In this paper, the present situation of law-related education in the face of the digital age is checked and specific action measures to respond to the future are presented.

목차 : >>>>>
1. 들어가며
2. 법교육의 정의와 현황
2.1 법교육이란
2.2 법교육의 발전연혁
2.3 법교육의 실시현황
2.4 교과과정 내에서의 법교육의 요소
3. 현재의 법의식과 기술 및 환경 변화에 따른 문제인식
3.1 법교육의 효과와 한계
3.2 우리사회의 부정적 법의식의 현실과 원인
3.3 기술 및 환경변화에 따른 새로운 문제
4. 디지털 시대에 대응하는 법교육의 패러다임 전환
4.1 개정 교육과정과 법교육의 방향성
4.2 디지털 시민성과 그 요소로서의 법
4.3 디지털 시대에서의 법교육의 방향과 실천
5. 마치며