발간 자료

[The Digital Ethics(제3권 제1호)] 초·중등학생의 미디어 리터러시 교육 운영에 대한 고찰

작성자
관리자
작성일
2019-07-03 23:15
조회
35
논문 제목(국문) : [The Digital Ethics(제3권 제1호)] 초·중등학생의 미디어 리터러시 교육 운영에 대한 고찰

논문 제목(영문) : A Study on the Operation of Media Literacy Education for K-12 Students

저자 : 최미애

소속 : 한국교육학술정보원 선임연구원

요약 : >>>>>
The usage of various concepts such as media literacy, digital citizenship, information literacy and digital literacy has caused confusion at school sites. Also, despite the fact that media literacy education is necessarily conducted to grow as a democratic citizen of the future society, it is the fact that the independent subject is absent, and related contents are sporadically included in various subjects. It is a situation where systematic education is not provided. Therefore, it is necessary to develop the content system of the curriculum taking into account the grade of the school year and the system , especially to minimize the burden on the school site, and to provide appropriate education in a timely manner. He said that he would like to discuss ways in which elementary and junior high school students can grow into a healthy leader in society in the future through the development.

목차 : >>>>>
1. 서 론
1.1 디지털 시민성
1.2 미디어 리터러시
2. 미디어 리터러시 연구
2.1 미디어 리터러시 교육의 필요성
2.2 해외 미디어 리터러시 교육 현황
2.3 한국의 미디어 리터러시 교육 현황
3. 미디어 리터러시 교육 방안
3.1 2015 개정 교육과정과 미디어 리터러시
3.2 미디어 리터러시 교육 추진 방향
4. 결 론