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[The Digital Ethics(제3권 제2호)] 인공지능 기반의 자율적 아바타를 사용한 수업시뮬레이션에서 정서모형 설계를 위한 윤리 가이드라인

작성자
관리자
작성일
2020-01-10 23:35
조회
58
논문 제목(국문) : 인공지능 기반의 자율적 아바타를 사용한 수업시뮬레이션에서 정서모형 설계를 위한 윤리 가이드라인

논문 제목(영문) : The Ethical Guidelines on the Affective Model for Artificial Intelligence Based Autonomous Avatar in Teaching Simulation

저자 : 양은별*, 김채연**, 류지헌***

소속 : >>>>>
* 전남대학교 교육학과 박사과정
** 전남대학교 교육학과 석사과정
*** 전남대학교 교육학과 교수

요약 : >>>>>
The purpose of the study is to propose ethical guidelines that should be considered when developing artificial intelligence-based classroom simulation that provide emotional interaction with users. The classroom simulation provides emotional conflict with misbehavior students in order to improve their teaching abilities. In this simulation, the virtual artificial intelligence avatar takes a defiant attitude toward the teacher, causing problem behavior in class. The study selected four ethical guidelines to consider in the development process of autonomous avatars through prior development research on artificial intelligence. First, it is a social ethics problem arising from autonomous avatars. Second, the bias of the data to proceed with the dialogue. Third, it is an infringement on personal information. Fourth, the educational purpose of autonomous avatar. These four ethical guidelines can be observed through governance of stakeholders.

목차 : >>>>>
1. 서론
1.1 인공지능 윤리강령
1.2 자율적 아마타로 인한 윤리문제
1.3 연구문제
2. 교사교육을 위한 수업시뮬레이션
2.1 수업시뮬레이션의 필요성
2.2 학생아바타의 역할
3. 자율적 학생 아바타의 설계
3.1 인공지능 기반의 자율적 감성 아바타
3.2 자율적 학생 아바타의 설계
3.3 자율형 아바타 모형
4. 자율적 아바타의 윤리 가이드라인
4.1 자율적 아바타와 사회 윤리의 이해 충돌
4.2 문제상황을 위한 데이터의 편향성
4.3 개인 정보에 대한 침해 상황
4.4 갈등의 사실성과 활용목적의 전도
5. 결론